Een populair onderwerp zo blijkt. Er zijn bovendien verschillende invalshoeken. De Coronacrisis heeft ziekenhuizen en begrafenisondernemers ongetwijfeld een hoop extra werk bezorgd.
Dat we massaal zijn gaan telewerken heeft zo ook wel zijn gevolgen. Winnaars en verliezers ...
We gaan schoorvoetend opnieuw winkelen (voortaan met mondmasker) terwijl de on-line verkopen een blijver zijn. Het verkeer blijft nog steeds een stuk minder druk. Het milieu kan er maar wel bij varen, misschien halen we tegen alle verwachtingen in toch de CO2 uitstootnormen. De recreatiedruk in onze nabijheid lijkt daarentegen eerder een bedreiging voor zeldzame flora en fauna.
De autoverkoop (en productie) beleven moeilijke tijden. Autoverhuurder Hertz lijkt deze crisis niet te zullen overleven. Ondanks versoepeling van de reisbeperkingen blijft het vliegverkeer nog steeds erg beperkt en het is niet ondenkbaar dat ook een vliegtuigbouwer in moeilijkheden komt (zeker als die vooraf al veiligheidsproblemen had met één van zijn vliegtuigen). De horeca, de reissector en het toerisme in de zonbestemmingen beleven, ook na alle versoepeling van de Corona maatregelen, nog altijd harde tijden.
Ons collectief gedwongen cocooning gedrag is uiteraard koren op de molen van internetgiganten als Facebook en Amazon of (film) content provider Netflix. Zij hebben na de Corona dip hun hoogste koers ooit naar boven toe bijgesteld. Het zal dan ook weinig verwondering wekken dat de NASDAQ Composite index de 10.000 punten grens pas onlangs gesloopt heeft.
Dat we massaal zijn gaan telewerken heeft zo ook wel zijn gevolgen. Winnaars en verliezers ...
We gaan schoorvoetend opnieuw winkelen (voortaan met mondmasker) terwijl de on-line verkopen een blijver zijn. Het verkeer blijft nog steeds een stuk minder druk. Het milieu kan er maar wel bij varen, misschien halen we tegen alle verwachtingen in toch de CO2 uitstootnormen. De recreatiedruk in onze nabijheid lijkt daarentegen eerder een bedreiging voor zeldzame flora en fauna.
De autoverkoop (en productie) beleven moeilijke tijden. Autoverhuurder Hertz lijkt deze crisis niet te zullen overleven. Ondanks versoepeling van de reisbeperkingen blijft het vliegverkeer nog steeds erg beperkt en het is niet ondenkbaar dat ook een vliegtuigbouwer in moeilijkheden komt (zeker als die vooraf al veiligheidsproblemen had met één van zijn vliegtuigen). De horeca, de reissector en het toerisme in de zonbestemmingen beleven, ook na alle versoepeling van de Corona maatregelen, nog altijd harde tijden.
Ons collectief gedwongen cocooning gedrag is uiteraard koren op de molen van internetgiganten als Facebook en Amazon of (film) content provider Netflix. Zij hebben na de Corona dip hun hoogste koers ooit naar boven toe bijgesteld. Het zal dan ook weinig verwondering wekken dat de NASDAQ Composite index de 10.000 punten grens pas onlangs gesloopt heeft.
Maar wat merken we hiervan op Euronext Brussel ?
Dat de meeste aandelen nog steeds een stuk onder hun 52 weeks maximum noteren is een open deur intrappen. Ook dat zeer veel aandelen tijdens de Coronadip een lager 52 weeks minimum hebben opgezocht, ligt min of meer voor de hand.
Maar welke Belgische aandelen hebben sinds de Corona dip een hoger 52 weeks maximum kunnen noteren? Dat is pas een indicatie dat de perspectieven wel erg goed zijn...
Wie kon er garen spinnen bij de Corona crisis ?
- Hoogspanning netbeheerder ELIA wist na de corona crisis een nieuwe hoogste 52 weekse koers van €113 op te tekenen.
- Holding Sofina ging na de Corona Crisis eveneens hoger tot een nieuwe hoogste 52 weekse koers van €254 en blijft boven €240 erg dicht in de buurt.
- Vastgoedgroep VGP schopte het na de dip tot €121. De markt apprecieert het joint-venture model met vaste beheerskosten waarbij de financiële partner weliswaar een groot deel van de huurinkomsten opstrijkt maar ook de bijhorende risico's neemt.
- ArgenX had iets meer tijd nodig, maar ging daarna vlotjes door de pre-Corona piek van €154. En met brio! Nog steeds noteert het aandeel rond €220. Deze nieuwkomer in de BEL-20 zou wel eens een vaste waarde kunnen worden.
- UCB, oudgediende in de BEL20, kon zich ook niet onbetuigd laten en ging vlot boven de hoogste pré-Corona piek om daarna ook de €100 drempel te slopen.
- Ook de moederholding Financière de Tubize stoomde in het zog van UCB mee naar een nieuwe hoogste jaarkoers.
Zowel ArgenX als UCB horen tot het selecte kransje van biopharma aandelen die sowieso het sentiment meehebben, maar bovendien ook nog eens konden uitpakken met goede onderzoeksresultaten en dito verbetering van het omzet en winstperspectief. Dit in tegenstelling tot Galapagos, dat bij een post-Corona top van €216.1 een stuk onder de €252.9 pré-Corona piek bleef en nog steeds rond de €180 geparkeerd blijft.
En later ...
Met de zomerhitte achter de rug is het nuttig om bovenstaand lijstje nog aan te vullen met nieuwe hoogste jaarkoersen voor:
- Ahold Delhaize
- Montea dat op een nieuwe historisch hoogste koers noteert,
- WDP (rekening houdend met de split is dat meteen ook een nieuwe hoogste koers aller tijden)
- Genk Logistics (Ja, ook een vastgoedcertificaat in dit lijstje) dat recent €62 noteerde. Dat is nog ver beneden de historische koersen, maar het (kortlopend) huurcontract met Eddie Stobart Logistics Europe heeft toch duidelijk voor een kentering gezorgd.
Logistiek vastgoed ligt dus opnieuw bijzonder goed in de markt !
En midden september voegen ook volgende aandelen zich aan deze selectie toe:
- Tessenderlo chemie
- Home Invest
Nota en disclaimer: Het lijstje is mogelijks niet compleet: ik hou niet van alle aandelen de 52 weekse minima en maxima bij, laat staan de evolutie daarvan ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten